SkissadCarro

Art in my heart and Aquarelle in my soul

Det är kunskap som sätter gränser...

Kategori: Konst

Jag har alltid hört "det är bara fantasin som kan sätta gränser" eller "det enda som hindrar dig är din fantasi". Och visst, i vissa sammanhang kan det nog stämma men för mig känns det inte alls så.
 

Jag tycker att det är ens kunskap som sätter gränser, inte fantasin. Min skalle är fylld till bredden av fantasi men min kunskap om material och teknik begränsar mig något enormt. Mina fingrar pirrar med blotta tanken att får skapa det som gömmer sig i mitt huvud. Men i verkligheten begränsas den. Och så tror jag det är för alla. 

 

Det är lätt att få en bild i huvudet hur man vill att det ska bli på papper (spelar ingen roll tavla eller maskin). Men när det väl ska ner på papperet är det ens kunskap som begränsar en. Ibland målar jag utan en färdig bild i huvudet utan bara målar och låter fantasin föra mig. Då begränsas jag omedvetet av mina kunskaper.

 

Sedan finns det ju de gånger du sitter med ett papper framför dig men inte har någon inspiration. Då är det lätt att skylla på att du inte har någon fantasi när du i själva verket försöker tvinga fram något som inte finns där. Inspirationen kommer av fantasin och på så sätt förstår jag meningen "fantasin begränsar" men just då kanske din fantasi driver dig till något o-relevant. Som dagdrömmar om att flyga eller vad du ska äta ikväll.

 

Och då åter igen, är det en brist på kunskap att frambringa och koncentrera inspirationen och fantasin på ämnet. Sedan kan det diskuteras vad det görs emot oss när vi försöker tvinga oss själva till någonting. Då det inte längre är någon lek utan mer ett arbete.

 

Men det får bli en annan gång ^^

Vile bara få dett ut ur systemet då jag grubblat länge på detta. Hoppas alla har en fin höst <3

 

Denna lilla höstfågel målade jag med nagellack till en vänninna. En liten insperationsbild till er om ni vill göra det fint och höstigt hemma :3
~
Kommentera inlägget här: